Vi beklager !

Det har oppstått en feil på siden. Prøv å oppdatere siden, eller prøv igjen senere.

Hvis du fortsetter å se denne feilmeldingen, kan du kontakte oss på hjelp@neumann.no

{{error.Id}}
{{error.Date}}

STARK Group intensiverer sin innsats for å bekjempe klimaforandringer – og slutter seg til Science Based Targets-initiativet «Net Zero».

 

Oslo 9.4.2021.STARK Group, konsernet Neumann Bygg er en del av, intensiverer sin klimainnsats, og setter nå et langsiktig mål for å nå «Net Zero» senest i år 2050. Virksomheten vil redusere CO2-utslippene med 42% i 2030, målt mot 2020, og har som mål å være CO2-nøytrale senest i 2050.

Ved å slutte seg til FNs «Business Ambition to 1.5°C» tar STARK Group nå neste skritt i målet om å integrere bærekraft i hele verdikjeden. Det langsiktige målet å bli en CO2-nøytral distributør av byggematerialer. Konkret betyr det at virksomheten tilpasser sin forretningsstrategi til det meste ambisiøse målet i Paris-avtalen: å begrense den globale oppvarmingen til 1,5°C.

STARK Group slutter seg til Science Based Targets-initiativet (SBTi) vel vitende om det presserende behovet for å redusere klimaforandringer og -konsekvenser. Byggematerialer utgjør i dag 11% av det samlede CO2 -utslippet, og et felles klimamål for verdikjeden spiller derfor en særdeles viktig rolle i bekjempelsen av den globale oppvarmingen. Sammen med leverandører og kunder har STARK Group potensialet til å være en del av løsningen.

«At vi slutter oss til Science Based Targets-initiativet er et naturlig skritt på vår bærekraftsreise. Vi anerkjenner viktigheten av å treffe avgjørende beslutninger for å bekjempe klimaforandringer; vi må ha en klar plan for overgangen til «Net zero», her og nå. Derfor viser vi i STARK Group veien i vår bransje ved å redusere våre CO2 -utslipp betydelig, samt at vi forplikter oss til å nå Net Zero senest i 2050» sier Søren P. Olesen, konserndirektør for STARK Group.

For STARK Group betyr dette økt fokus på energieffektivisering og en gradvis overgang til fornybar energi i varehusene. Innenfor logistikk og transport rettes innsatsen mot effektiv planlegging og bruk av mindre miljøbelastende drivstoff, som biodiesel og elektriske lastebiler. Økt fokus på innovasjon, avfallsreduksjon og sirkulærøkonomi er ytterligere tiltak som vil redusere CO2-utslippene.

Ved salg av varer og tjenester vil innsatsen rettes mot god rådgivning og økt kompetanse i tillegg til økt samarbeid med leverandører om å tilby bærekraftige, energieffektive og miljømerkede produkter.

”Ved å forplikte oss til FNs Business Ambition to 1.5°C” slutter vi oss til målet om å begrense globale temperaturstigninger i tråd med det vitenskapen sier er nødvendig. Bygg- og anleggssektoren har et betydelig CO2-utslipp, og det er viktig at alle parter i verdikjeden driver konkrete tiltak for å redusere vår påvirkning. Forpliktelsen er et klart signal om at vi øker vårt ambisjonsnivå når det kommer til å bekjempe klimaforandringer. Vi skal gjøre vår del for å støtte ambisjonen om å begrense den globale temperaturstigning til 1,5 °C” sier Louise Askær-Hune, Group Head of Sustainability.

STARK Group er midt i SBTi-målsetningsprosessen. Denne involverer tre kategorier av utslipp, som definert i klimagassprotokollen; scope 1, 2 og 3. Målet er at STARK Groups Science Based Targets blir verifisert av SBTi for alle tre scopes i løpet av 2021.

 

For ytterligere opplysninger:

STARK Group
Anne-Mette Spahn
Communication Consultant

+45 6141 7977
asp@starkgroup.dk

 

Om STARK Group:

STARK Group er en ledende B2B-distributør av byggematerieler, tjenester og rådgivning til byggebransjen i de nordiske land og Tyskland, med fokus på å betjene det profesjonelle kundesegmentet. STARK Group har en årlig omsetning på ca. ca. 4,1 mrd. Euro (ca. 40 mrd. NOK), betjener en portefølje med ca. 235.000 kunder og samarbeider med rundt 10 000 leverandører i rundt 420 lokasjoner på tvers av seks land. Med hovedkontor i Danmark har STARK Group i alt ca. 10 000 medarbeidere i Tyskland, Danmark (herunder Grønland), Sverige, Finland og Norge. Gruppen har doblet sin størrelse de siste par årene gjennom både oppkjøp og organisk vekst, og har i dag markedsledende posisjoner nasjonalt eller regionalt i alle sine markeder.